CaptureTech helpt Mövenpick-hotel aan veilig en efficiënt sleutelbeheer

CaptureTech helpt Mövenpick-hotel aan veilig en efficiënt sleutelbeheer

Mövenpick Amsterdam City Centre begint elke dag veilig met behulp van KeyConductor. Dit drukke hotel aan het IJ telt 408 kamers en is geliefd onder toeristen, zakenmensen en als congreslocatie. Voor veilig en efficiënt beheer van zo’n honderd sleutels voor de vele medewerkers, leveranciers en werklui, koos Mövenpick voor de KeyConductor en KeyCop van CaptureTech.

Bij Mövenpick Amsterdam City Centre verricht de dienst Beveiliging het sleutelbeheer. De algemene toegang is geregeld via een elektronisch systeem. Hiernaast zijn er nog circa honderd echte sleutels die dagelijks worden uitgegeven aan medewerkers, leveranciers en werklui. Tot de komst van de CaptureTech-oplossing werden de uitgifte en inname van sleutels op papier geregistreerd. Dit gaf aanleiding tot fouten.

Richard Vis, Regional Chief Engineer van Mövenpick Hotels & Resorts The Netherlands: “Bij een hotel van deze omvang zijn er veel sleutels in omloop en wil je weten wie wanneer welke sleutel in bezit heeft of had. Vanaf vijf tot tien uur ‘s morgens komen medewerkers, leveranciers en contractors binnen. Die willen allemaal één of meer sleutels hebben. Als de afdeling Beveiliging dan net druk is met iets anders, ontstaat er onnodig grote vertraging in de hotelketen. Ik zag dus dat het tijd werd om dit anders te regelen.”

In gesprekken met CaptureTech kwam de KeyConductor-oplossing al snel in beeld. De heer Vis: “De flexibiliteit van de oplossing viel op. Bijkomend voordeel was dat CaptureTech zelf producent is van hardware én software, zodat wij bij hen terecht konden voor de totale oplossing.” Die bestaat uit een KeyConductor met 96 sleutelposities en evenzovele KeyCops.

Voor iedere medewerker, leverancier of contractor is een KeyCop aangemaakt. Hieraan hangt of hangen de sleutel(s) waarvoor men bevoegd is. In geval van medewerkers bevat de KeyCop ook een voorziening om de elektronische sloten van geautoriseerde deuren te openen, evenals gegevens voor het tijdregistratiesysteem. Los van de grotere veiligheid, is de uitgifte of inname van een sleutel nu secondewerk geworden. Vroeger duurde dat gemiddeld vijf minuten.

“Na inventarisatie en voorbereiding kon de uitrol beginnen. Wij vroegen iedereen zijn of haar oude sleutelbos om te ruilen voor een nieuwe met KeyCop. Wij hebben ook duidelijk de reden voor het nieuwe systeem uitgelegd en uiteraard de werking ervan”, zegt Vis.

Het bewustzijn van veiligheid en de eigen rol van het personeel daarbij is toegenomen. Men is nu zelf verantwoordelijk voor zijn of haar sleutel(s). Dat werkt goed voor gebruikers en voor beheerders. Zodra een sleutel in de KeyConductor terug is geplaatst, is de medewerker niet meer verantwoordelijk. Sleutels verlaten nooit meer het pand. Kortom, “de KeyConductor geeft rust en controle, scheelt tijd en geld, en heeft de mentaliteit van alle medewerkers verbeterd”, sluit Vis af.