G4S presenteert app voor BHV

G4S presenteert app voor BHV

Een bedrijfshulpverlener kan het verschil tussen leven en dood betekenen. Daarom is een goede opleiding net zo belangrijk als het volgen van herhalingscursussen. G4S presenteert een app die het functioneren van BHV-ers verder verbetert.

De app bestaat uit twee onderdelen: Training en Field (praktijk). De functie Training helpt de BHV-er met behulp van films bij de voorbereiding op de praktijkopleiding. De functie Field biedt ondersteuning op momenten dat elke seconde telt. Tijdens een calamiteit kan het onder invloed van stress voor een bedrijfshulpverlener moeilijk zijn de juiste handelingen te verrichten. Wat waren ook alweer de te volgen stappen bij bediening van de AED-apparatuur? “Er zijn protocollen voor”, zegt Nico van Etten, manager business development bij G4S Training & Safety. “En elke BHV-er wordt geacht die te kennen. Maar in totaal gaat het om 65 competenties die de hulpverlener ook tijdens niet bepaald prettige situaties moet beheersen. Wat extra ondersteuning is dan meer dan welkom. Die bieden wij met onze nieuwe BHV-app.”

De app draait op een smartphone of tablet en helpt met gesproken instructies de juiste procedures te volgen. De hulpverlener krijgt vragen voorgelegd, die hij met ‘ja’ of ‘nee’ beantwoordt. De app herkent het antwoord en reageert daarop met een volgende vraag, totdat het gehele protocol doorlopen is. De protocollen sluiten aan op het proces van de professionele hulpdiensten, zodat bij het arriveren daarvan de calamiteit naadloos kan worden overgedragen. Omdat alleen met geluid wordt gewerkt, houdt de BHV-er zijn handen vrij voor de hulpverlening.

De functie Training is een vorm van e-learning, maar dan praktijkgericht. De BHV-er krijgt op zijn smartphone of tablet instructies via korte films van een halve minuut tot twee minuten. Er worden handelingen getoond, die ook tijdens de praktijktraining worden uitgevoerd. Bij G4S Training & Safety gebeurt dat in centra waar realistische praktijksimulaties plaatsvinden.