Bijna helft organisaties heeft geen verantwoordelijke voor ontvangst

Ruim één op de drie (37 procent) bedrijven biedt haar gasten niets te drinken aan als zij op bezoek komen. Ruim een kwart (26 procent) van de bedrijven geeft haar bezoekers zelfs helemaal niets bij een bezoek, dus ook geen lectuur of informatie over het bedrijf. In veel gevallen is niemand specifiek verantwoordelijk voor de ontvangst van bezoekers. Dit blijkt uit onderzoek van hospitalityorganisatie Welkom! naar gastvrijheid van Nederlandse organisaties.

Grote organisaties zijn attenter dan kleinere organisaties (minder dan vijftig werknemers). Een derde van de bedrijven geeft de wachtende bezoeker wat te lezen. 16 procent van de organisaties maakt van de gelegenheid gebruik om informatie over het bedrijf te verschaffen. Ferry Wiggers van Welkom!: “Uit het onderzoek blijkt dat met name grote organisaties gastvrijheid en bezoek professioneel benaderen. Dat is waarschijnlijk deels een budgetkwestie, maar juist voor kleine organisaties kan de bezoekbeleving net dat beetje extra geven waardoor een potentiële klant geneigd is met jouw organisatie in zee te gaan. Daarbij hoeft gastvrijheid geen bakken met geld te kosten en zit het vaak in kleine oplossingen of attenties.”

Iets meer dan de helft van de organisaties heeft een receptionist(e) die verantwoordelijk is voor het ontvangen van bezoek. In de overige gevallen is de persoon die gasten verwelkomt meestal de medewerker die bezoek krijgt of degene die het dichtst bij de ingang zit. Een specifieke ruimte om bezoek te ontvangen blijkt in één op de vijf organisaties niet te bestaan. 14 procent van de ondervraagde werkende Nederlanders vindt dat de ontvangst bij hun werkgever niet aansluit bij de gewenste uitstraling.

Gevraagd naar de belangrijkste sfeerelementen in een ontvangstruimte, antwoordt één op de drie werkende Nederlanders dat zij het meeste waarde hechten aan planten. Ook design (12 procent) en kunst (7 procent) vindt men van belang in een goede ontvangstruimte. Ruim één op de drie ondervraagden (36 procent) zegt sfeerelementen in de ontvangstruimte onbelangrijk te vinden. Daarbij zijn mannen meer gesteld op designelementen, terwijl vrouwen de voorkeur geven aan planten in de ontvangstruimte. Wiggers: “Een ontvangstruimte mag in eerste instantie onbelangrijk lijken, juist de totale beleving van de bezoeker staat bij gastvrijheid voorop. Dat begint al bij de slagboom op het parkeerterrein en eindigt op diezelfde plek wanneer de gast weer huiswaarts keert.”

Welkom! is het nieuwe hospitalitylabel van Securitas. Het onderzoek is uitgevoerd onder duizend werkende Nederlanders De resultaten worden gebruikt om zicht op de markt te houden en in de advisering richting klanten van Welkom! Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope.