Merendeel Nederlanders treft maatregelen om veiliger te reizen

84 procent van de Nederlanders neemt voorzorgsmaatregelen om veilig te reizen. Bijna 70 procent heeft bijvoorbeeld altijd een telefoon bij zich en ruim driekwart laat altijd iemand weten waar hij of zij is. Een kwart van de mannen probeert tijdens het reizen zo min mogelijk op te vallen, tegenover 20 procent van de vrouwen. Dit blijkt uit onderzoek van Securitas onder ruim duizend respondenten.

In het onderzoek is gevraagd hoe respondenten ervoor zorgen dat zij veilig reizen. Hieruit blijkt dat ruim een op de vijf er voor kiest niet teveel op te vallen. Hiervan is 25 procent man en 20 procent vrouw. Marcel Reith van Securitas: “Mannen zorgen er iets vaker voor om niet op te vallen wanneer zij reizen dan vrouwen. Misschien doen zij dit om zo geen onenigheid uit te lokken bij mensen die iets kwaads in de zin hebben.” Vrouwen laten vaker dan mannen iemand weten waar ze precies zijn. 69 procent van de Nederlanders heeft als veiligheidsmaatregel altijd een telefoon bij zich onderweg. “Op je mobiele telefoon kun je tegenwoordig een speciale app installeren die je sociale netwerk op de hoogte brengt van waar je je bevindt. Met één druk op de knop kun je zelfs een alarm uitsturen naar bijvoorbeeld familie of naar de alarmcentrale. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je omgeving een veilig gevoel”, aldus Reith.

Maatregelen die Nederlanders het meest nemen om veilig te reizen
1. Ik heb altijd een telefoon bij me
2. Ik zoek vooraf uit waar ik heen moet zodat ik de reisroute ken
3. Ik laat altijd iemand weten waar ik ben
4. Ik draag mijn waardevolle spullen altijd op mijn lichaam
5. Ik laat waardevolle spullen thuis
6. Ik heb een tas met goede sluiting
7. Ik probeer niet op te vallen
8. Ik mijd plekken waar weinig mensen zijn
9. Ik reis niet in het donker
10. Ik reis nooit alleen

De Nationale Veiligheidsbarometer van Securitas wordt meerdere keren per jaar uitgevoerd. Het is een structureel onderzoek waarmee inzicht wordt vergaard in de ontwikkelingen in de markt. De resultaten worden gebruikt om zicht op de markt te houden en in de advisering richting de klant. Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope.