Port of Den Helder kiest opnieuw voor Trigion

Port of Den Helder kiest opnieuw voor Trigion

Trigion blijft ook de komende jaren de beveiliging verzorgen binnen het havengebied Den Helder. Hiertoe werd begin september een nieuwe overeenkomst getekend. Dit is het resultaat uit een tenderprocedure waarbij Trigion naar voren kwam als economisch meest voordelige inschrijver (EMVI). De lopende samenwerking tussen Port of Den Helder en Trigion wordt daarmee voor tenminste vier jaar voortgezet.

In Den Helder zijn onder meer de Koninklijke Marine en veel offshorebedrijven gevestigd. Bijna alle platformen in de Nederlandse sector van de Noordzee worden vanuit Den Helder bevoorraad. Een uniek poolconcept dat wereldwijd bekend staat als Den Helder quality zorgt voor snelle logistieke dienstverlening. Den Helder is daarmee uitgegroeid tot de grootste offshore logistieke hub aan de Noordzee en werkt continue aan het beheer en de verdere ontwikkeling van de haven.

De NV Port of Den Helder is verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, beheer, onderhoud en exploitatie van het civiele deel van de haven. Het havenbedrijf faciliteert, stimuleert en coördineert nieuwe activiteiten, investeringen en ontwikkelingen in en rond de haven, waarbij ruimte wordt geboden voor ambities van bedrijven. Port of Den Helder voert alle civiele havenfuncties uit, investeert in de haveneconomie en wil in samenwerking met de Koninklijke Marine en de andere stakeholders tot optimaal ruimtegebruik komen. Het bedrijfsleven wordt gefaciliteerd door investeringen in modernisering en uitbreiding van kaderuimte, ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen en herontwikkeling van bestaande terreinen. Daarnaast zorgt Port of Den Helder voor een vlotte, veilige en milieubewuste afhandeling van de scheepvaart.

Het is voor iedere gebruiker van de haven van Den Helder belangrijk om de veiligheidsprocedures in en rond de haven van Den Helder te kennen. Er zijn in de maritieme sector regels en richtlijnen geformuleerd, waaraan schepen en terminals moeten voldoen. Deze zijn vastgelegd in de International Ship and Port Facility Security Code, oftewel de ISPS Code. Alle terminals die zeeschepen groter dan vijfhonderd gross ton op internationale reizen ontvangen, zijn verplicht zich aan de ISPS Code te houden. Deze code is vastgesteld door de International Maritime Organization (IMO). De Europese Unie heeft de internationale wetgeving van de IMO weer overgenomen in een speciale EU Security-verordening. De ISPS Code is niet alleen van toepassing op zeeschepen groter dan vijfhonderd gross tonnage die internationale wateren bevaren, maar ook op internationale passagiersschepen, mobiele booreilanden en mobiele offshore-installaties en alle havenfaciliteiten waar al deze vaartuigen worden afgehandeld.

“We zijn trots dat we deze mooie opdracht behouden”, aldus Menno van der Zalm. Het contract dat hij namens Trigion ondertekende met Port of Den Helder heeft betrekking op het uitvoeren van de beveiligingstaken voor de vier ISPS-locaties in Den Helder. “Op basis van een integraal concept geven we invulling aan onze gezamenlijke ambitie om maximaal veiligheid te creëren binnen het havengebied, voor betrokken bedrijven en andere stakeholders.”

De nieuwe overeenkomst is ingegaan op 1 september 2016 en heeft een initiële looptijd van vier jaar.